HET TIJDSBEELD VAN KROONKURKEN
last update 8-april-2012
Logo's maken en breken de herkenbaarheid van merken.. Als je ze te vaak veranderd zal het beeld bij de consument niet blijven hangen. Grote merken zoals Coca Cola en Heineken gebruiken daarom als jarenlang min of meer hetzelfde logo. Gelukkig voor de verzamelaar zijn er ook merken die om diverse redenen hun beeldmerk of de vormgeving van hun kroonkurken wel veranderen terwijl hun producten toch herkenbaar blijven. Juist bij deze merken is het leuk de kroonkurken gedurende de jaren te zien veranderen. Het meest duidelijk is dit als het jaar op de kroonkurk wordt vermeld. Voor de verzamelaar is het dan opletten geblazen om geen jaargang te missen. Ook zonder jaargangen zie je echter mooie ontwikkelingen in de tijd.
Bigfoot
Eén van de meest geliefde en moeilijk te krijgen tijd-serie is de
bigfoot serie. Deze serie komt van het amerikaanse "bigfoot beer" dat
ieder jaar door de Sierra Nevada brouwerij wordt gebrouwen. Een sterk bier (gerstwijn)
met een fantastische smaak. Ik heb me laten vertellen dat de serie in 1987
gestart is en dat alleen in de jaren 1988 en 1996 het bier niet op de markt is
geweest.(met dank aan Mark Woodward en Dennis Smith)
Belle-vue Kriek Primeur
Elk voorjaar vind je in Belgie een nieuwe Belle-Vue Kriek Lambic Primeur. Dit belgische fruitbier met kersensmaak wordt vooral door vrouwen gedronken op de gezellige cafeterrassen van onze zuiderburen. Kom je in April in Belgie ? Het is de moeite van het proberen waard !
de kersen verdwenen in 2001 |
||||
een nieuw design verscheen in 2002 |
Wiibroe Årgangsöl.
Houd je van sterk bier ? Dan moet je Årgangsöl (oudejaarsbier) van de Wiibroe
Bryggeri in Denemarken eens proberen.
Eind december komt het op de markt en is geliefd bij de Denen die vooral wat
slapper bier gewend zijn. Elke jaargang is 0.1% sterker dan die van het
voorgaande jaar. De 2017 versie zal 12 %
alcohol bevatten !
Molson Oktoberfest
De oktober bierfeesten zijn niet alleen bekend van Beieren in Duitsland. Omdat
vele duitse brouwers en hun tradities de oceaan hebben overgestoken kan je ook
in de USA en Canada genieten tijdens de jaarlijkse beerfestivals.
De bijbehorende kroonkurken zijn "wunderschön" !
Chimay Speciale
Terug weer naar bierland Belgie, het land van het trappistenbier. De
monniken van de abdij van Scourmont, een klooster in de zuidelijke Ardennen,
brouwen de beroemde Chimay bieren die ook in Nederland te krijgen zijn. In
de tachtiger jaren werd er elk jaar Chimay Speciale geboruwen met een aparte
kroonkurk. Mocht je nog een oude fles tegenkomen, probeer het. Je zult verbaasd
zijn over mooie madeira achtige smaak die zich heeft ontwikkeld in al die jaren
!
1976 | 1977 | 1978 | 1980 |
1981 | 1982 | 1983 | 1984 |
1985 | 1986 | 1987 | 1988 |
PIVEX
Pivex en Vinex zijn de bier en wijnbeurzen van Tsjechie die elk jaargehouden
worden. Door de kroonkurkfabrieken wordt voor die gelegenheden een
speciale kroonkurk genaakt. In 1996 was er een gecombineerde happening van Pivex and Vinex,
terwijl in de andere jaren er alleen Pivex doppen waren.
Heineken bokbier
Naast de belgische kriek primeuren en het deense nieuwjaarsbier hebben we in
Nederland natuurlijk elk jaar de bokbieren. De liefhebber zal er elk jaarnaar
uitkijken en er van genieten tijdens de sombere herfst. Hieronder kroonkurken
van een aantal Heineken bokbieren van de laatste 15 jaar.
1985 | 1987 | 1989 | |
1991 | 1992 | 1993 | 1994 |
1996 | 1998 | 2000 |
Si-Si
Heineken produceert niet alleen bier maar beheerst ook een groot deel van de
Nederlandse frisdrank markt. Met de auto of de trein op het traject Utrecht-Arnhem
passeer je ter hoogte van Bunnik het complex van Vrumona, herkenbaar aan
de stapels kratten die torenhoog op het fabrieksterrein staan opgestapeld. Hier
worden al jaren
Pepsi, 7-UP, Royal Club, Sourcy en het echte Nederlandse merk SiSi gebotteld.
SiSi bestaat al sinds de jaren vijftig en heeft heel wat verschillende gezichten
gehad.
1955 | 1956 | 1957 | |
1962 | 1982 | 1993 | |
1996 | 1998 | 2000 |
Coca-Cola
Het meest bekende frisdrank merk in de wereld is zeker Coca Cola. Hoewel ik
in het algemeen de Coca Cola doppen wat saai en monotoon vind zijn er zeker wel
uitzonderingen zoals actie sets. De grootste variatie in kroonkurken werd echter
gerealiseerd in duitsland doordat van 1984 -1998 het botteljaar, de inhoud
(0,25 of 0,33 cl) , en de diverse afvullers op de kroonkurken werden geprint. Zo
ontstond niet alleen de grootste maar toch ook wel wat saaie set ter wereld. In
mijn verzameling zitten er zeker 500 verschillende.