|
Kroonkurken verzamelen is meer dan een simpele hobby voor mij. Als kind verzamelde ik al postzegels en suikerzakjes. Later verschoof m’n interesse naar alles wat met biologie te maken had: vogelschedels, insecten, schelpen en stenen. Een geboren verzamelaar dus. In 1992 ontdekte ik de kroonkurken als het ultieme verzamelobject. Gratis, simpel van vorm, maar met een grote variatie aan designs en een mooie weerspiegeling van de drankencultuur, zowel geografisch als historisch.De achtergrond van mijn verzamelinteresse is een fascinatie voor de grenzeloze variatie in de natuur en de cultuur. Als ecoloog heb ik me jaren bezig gehouden met de diversiteit van vogels en insecten. Variatie is voor een ieder belangrijk in het leven en is de basis van het voortbestaan en de ontwikkelingen in de natuur en de cultuur. De vormenrijkdom en de schoonheid die ermee samengaan maken het leven verrassend en aangenaam. Zo ook de variatie in eten en drinken. Je bent wat je eet heeft een cultuurhistoricus wel eens gezegd. Wereldwijd worden duizenden soorten bier, wijn, frisdranken en andere genotsmiddelen geproduceeerd. Vele daarvan fraai verpakt in glas en even zovele afgesloten met duizenden verschillende kroonkurken. Sinds de uitvinding van de kroonkurk in 1892 zijn er wereldwijd naar schatting 1 miljoen kroonkurken met verschillende opdrukken gemaakt en er komen er jaarlijks honderden bij. Slechts een klein deel daarvan is bewaard gebleven in verzamelingen, vele slechts als een laatste exemplaar als herinnering aan een verdwenen product of merk. Kroonkurken vormen niet alleen een perfecte afsluiting van de flessen maar geven ook uitdrukking aan het karakter van het product. De bedrukking van de kroonkurk is primair bedoeld om het product te adverteren. Een kleine blikvanger die de aandacht moet trekken. Het formaat en de vorm beperken de mogelijkheden van de grafische vormgeving. Hierdoor komt alleen de belangrijkste informatie in essentiële vorm op de kroonkurk. Meestal het merk, het bedrijfslogo of een simpele afbeelding die het product karakteriseren. In één oogopslag moet het product en het merk herkend worden. Door deze beperking worden kroonkurken vaak kleine kunstwerkjes van reclame en vakmanschap van de vormgever. Bij verzamelaars zijn speciale edities, promotieseries en leuke plaatjes op de kroonkurken favoriet. Natuurlijk heb ik die ook graag in mijn verzameling, maar ze zijn niet het meest karakteristiek voor het product dat in de fles zit. Ik houd het allermeest van kroonkurken van een lokaal en ambachtelijk product en dan gecombineerd met een mooi grafisch design en subtiele of sterke kleuren. Een kroonkurk is voor mij pas echt een kroonkurk als je het product eraan herkent. Mijn verzameling is ontstaan 1992, nadat ik de kleine verzameling van mijn zoon Jorik overnam. De vele contacten via verzamelbeurzen, via internet en via de post zijn essentieel geweest om mijn verzameling te laten groeien tot wat hij nu is. Het delen van de hobby met andere verzamelvrienden is misschien wel het leukste van het verzamelen. Mijn verzameling omvat nu ongeveer 80000 verschillende kroonkurken. Slechts een klein deel zal zichtbaar zijn op deze website. Voor vragen en opmerkingen over deze website en over kroonkurken kan je me altijd benaderen. Kees Booij |