Kroonkurken als Cultureel Erfgoed van de Drankenindustrie
Sinds de uitvinding van in 1891 is de kroonkurk de meest gebruikte
sluiting geworden voor flessen met van alles wat eetbaar en drinkbaar
is. Iedereen kent de bierdoppen, maar voor
melk en
frisdranken zijn kroonkurken lang de ideale flessensluiting geweest.
De belangrijkste informatie rond het product is meestal terug te vinden
op de doppen. Kroonkurken van de 20ste eeuw geven dan ook een goed beeld
van de grote diversiteit aan producten.
Veranderingen in de tijd laten zien hoe beeldmerken in de reclame
van frisdranken, bier en melkproducten zich ontwikkelen.
De brouwerijen,
frisdrankenindustrie en zuivelindustrie in Nederland hebben honderden
verschillende kroonkurken gebruikt. Voor melkdoppen en frisdranken
beoogt deze website een bron van informatie te zijn. Een stukje
industriële geschiedenis. Voor bierdoppen zijn verschillende andere
kroonkurken websites te vinden.
Ook
kroonkurken van mineraalwater krijgen op deze
website speciaal aandacht. Veel waterbronnen en kuuroorden in Europa
hebben een lange en rijke historie die tot uiting komt in een grote
diversiteit aan bronwater merken. Veel fraaie beeldmerken verbeelden de
symboliek van water als bron van het leven.
De grote variatie
aan kroonkurken maken deze dopjes als geliefd verzamelobject. Een paar
bewaarde dopjes staan vaak aan het begin van een steeds groter worden
verzameling. Verzamelaars onmoeten elkaar op verzamelbeurzen en via
internet forums. Het aantal kroonkurken websites is de honderd al
voorbij en de eerste kroonkurken wiki is beschikbaar. Hierdoor kunnen de
vele verzamelaars elkaar makkelijk vinden, informatie over kroonkurken
uitwisselen, kroonkurken catalogi maken en ruilen.
De vele verzamellinks op deze website
geven je toegang tot de wereld van het kroonkurken verzamelen.